تیم ملی ایران فردا از ساعت 22:30 به مصاف الجزایر می رود

تیم ملی ایران در تنها دیدار دوستانه خود در این فیفا دی به مصاف الجزایر می رود.

به گزارش طرفداری، تیم ملی ایران در این فیفادی فرصت انجام چهار بازی دوستانه را از دست داد و به نوعی از طولانی ترین و مناسب ترین فرصت آماده سازی برای رقابت های جام جهانی 2022 استفاده نکرد و قرار است تنها در این فیفا دی به مصاف الجزایری برود که در جام جهانی حضور ندارد و از انگیزه های چندانی هم برای انجام این مسابقه برخوردار نیست. از دست دادن این فرصت قطعا تبعات زیادی برای فوتبال ایران خواهد داشت.

بلماضی پس از این که در سال 2018 از الدحیل جدا شد در همان سال به عنوان سرمربی تیم ملی الجزایر معرفی شد و در سال 2019 تیمش را به قهرمانی رقابت های جام ملت های آفریقا رساند. این تیم با بلماضی مدت زیادی شکست ناپذیر بود اما همین چند ماه پیش این تیم به شکل دراماتیکی جواز حضور در رقابت های جام جهانی را کسب نکرد و از صعود به این رقابت ها بازماند.

با توجه به ناکامی الجزایری ها در صعود به جام جهانی موجی از بی انگیزگی، فوتبال این کشور را در بر گرفته است اما به هر حال این بازی تنها بستر فراهم شده برای فوتبال ایران در جهت آماده سازی برای رقابت های جام جهانی 2022 است.

الجزایرِ جمال بلماضی؛ سیستمی تنظیم شده بر حسب شرایط فوتبال آفریقا!

تیم ملی الجزایر زیر نظر جمال بلماضی به صورت متناوب از آرایش های 433، 4231 و 4141 استفاده کرده است و در این بین آرایش 433 آرایشی پر استفاده تر برای الجزایری ها بوده است.

شکل بازی تیم الجزایر و جمال بلماضی به شدت تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی این کشور قرار گرفته است. استایل بازی در تیم های آفریقایی معمولا از لحاظ زیبایی و استراتژی های بازیسازی هیچ شباهتی به کشور های اروپایی و یا حتی آمریکای جنوبی ندارد.

در فوتبال آفریقا معمولا به دلیل شرایط آب و هوایی و مدل بازی پر برخورد تیم های سطح دوم این قاره، تیم های بزرگ آنچنان تمایلی به بازیسازی تدریجی روی زمین و بازی با صبر و حوصله ندارند.

متداول ترین شیوه ساخت بازی در این قاره ضدحملات و استفاده از پاس های بلند است و در این بین جمال بلماضی با اضافه کردن یکسری پلن های شاخص توانسته پاس های بلند ساده را در این تیم به یک برنامه هجومی مناسب و تاثیرگذار تبدیل کند. الجزایری ها با استفاده از برتری عددی در کانال های کناری و پلن های مناسب در برخورد با من مارکینگ تیم های آفریقایی شکل بازیسازی خود را می سازند.

در این تصویر شاهد ایجاد یک برتری عددی در فلنک سمت چپ زمین هستیم که با حضور مهاجم، وینگر و هافبک الجزایری ها به وجود آمده است. از جهت دیگر به موقعیت مکانی بن ناصر هم می توانید توجه کنی که به عنوان هافبک میانی در لاین آخر زمین الجزایری ها قرار گرفته، حضور بن ناصر در آن ناحیه ارتباط مستقیمی با یارگیری من مارکینگ تیم حریف دارد

در فوتبال آفریقا تیم ها معمولا از شیوه یارگیری من مارکینگ استفاده می کنند و درصد کمی از آن ها به یارگیری منطقه ای اعتقاد دارند. به همین دلیل یکی از استراتژی ها جمال بلماضی برای سو استفاده از این قضیه، خارج کردن بازیکنان حریف از پست های شان است و برای آن ها به نوعی طعمه می گذارد.

تصویر شماره یک / بازیکن حریف به دنبال یارگیری با فیقولی است
تصویر شماره دوم / خروج بازیکن یارگیر تیم قرمز باعث ایجاد فضای بسیار مناسبی برای گدیورا شده است

بزرگترین علامت سوال بازی با الجزایر

تمام نکات فنی ای که برای این بازی به آن اشاره کردیم بر حسب تجربیاتی به دست آمده است که الجزایر در شرایط مسابقه و تورنمنت های مهم بوده اما با توجه به مصاحبه های بلماضی و حضور نداشتن این تیم در رقابت های جام جهانی، بعید نیست سرمربی الجزایری ها به این بازی تنها به چشم یک بازی ساده تدارکاتی بدون هدف خاصی توجه کند. بازی های تدارکاتی در حالت نرمال اهداف خاصی را برای خود دارند و عینی ترین هدف آن تست پلن هایی برای بازی های بزرگ در این بازی ها است به خصوص اگر مورد بحث ما یک تیم ملی باشد. برای مثال در دوران کی روش ما در بخش زیادی از بازی های دوستانه پیش از جام می دیدیم کی روش بازی تیمش بدون حضور سعید عزت اللهی را تست می کرد چرا که این بازیکن در بازی اول مقابل مراکش محروم بود. کی روش هم بازیکنان زیادی را در این پست تست کرد تا اینکه ما در جام جهانی شاهد بودیم که این سرمربی یک بازی بسیار عالی از امید ابراهیمی گرفت و در آن شرایط بود که اهمیت بازی های دوستانه معنی پیدا می کرد اما با توجه به این که الجزایر تورنمنت خاصی را پیش روی خودش ندارد و جمعی از بازیکنان این تیم مصدوم هستند بعید است در این دیدار با یک الجزایر کامل که به دنبال اجرای تمام برنامه هایش است رو به رو باشیم و باید منتظر بازی با تیم دوم الجزایر باشیم. دراگان اسکوچیچ در این بازی تنها می تواند یکسری از اهداف فرعی خود را دنبال کند چرا که الجزایر هیچ شباهت خاصی به انگلیس، آمریکا و ولز ندارد و ما اصلا هیچ تیمی از قاره آفریقا در گروه خود نداریم.

دراگان اسکوچیچ برای این بازی زوج اصلی خط دفاعی خود را در اختیار ندارد و پست دفاع راست تیم ملی هم همچنان یکی از پر بحث ترین پست های تیم ملی است. به نظر می رسد این بازی فرصت مناسبی برای لحاظ کردن یکسری تغییرات در پست دفاع راست تیم ملی باشد و یا این سرمربی بازیکنان جدیدی را به صورت هدفمند در قلب خط دفاعی تیم ملی تست کند. به هر حال این تنها بازی تیم ملی ایران در این فیفا دی است و باید تمام استفاده اش از این بازی را ببرد. به نوعی باید بگوییم تیم دوم الجزایر هم در بیابان غنیمت است...